Startup SatisMeter nejen že pochází z Česka, ale byl oficiálně založen dvěma bratry - Jakubem a Ondřejem teprve začátkem tohoto roku, kdy se dostal i do tříměsíční akcelerace StartupYardu.
Zatímco Jakub je zkušený programátor, který dříve pracoval ve známé společnosti GoodData, Ondřej má naopak zase obchodní a projektové zkušenosti. Díky tomu se skvěle doplňují - kombinace dovedností zakladatelů je často pro začátek důležitá, protože financí je u startupu obvykle minimálně a většinu věcí je tak nutné řešit vlastními silami.
Nápad vznikl z reálné potřeby
Ještě když Jakub pracoval v GoodData, jako šéf vývoje frontendu narazil na potřebu nástroje, pomocí kterého by bylo možné snadno a efektivně měřit spokojenost zákazníků. Tento nástroj ale bylo nutné i jednoduše integrovat do stávajících systémů ve firmě.
Vzhledem k tomu, že se jednalo o nečekaně složitou záležitost, alespoň pokud má mít bohaté vlastnosti, které firmy vyžadují, jednalo se o zajímavý produkt, do kterého se Jakub pustil samostatně a později přibral i Ondřeje.
Potřeba na trhu je jasná a stále se zvětšuje – firmy se snaží více soustředit na uživatele, zákazníky a stavět produkty a služby kolem jejich potřeb a pro jejich pohodlí.
SatisMeter v tomto směru funguje jednoduše - sbírá pomocí dotazů zpětnou vazbu uvnitř těchto aplikací – ať už jde o webové nebo mobilní aplikace. Pochopitelně je možné sbírat feedback i pomocí emailu, ale ten není tak efektivní, protože jak to asi zná většina z nás, emailové schránky už jsou plné takových dotazníků a lidé na ně už zkrátka přestávají reagovat.
35 % uživatelů zanechá feedback
Díky integraci přímo do aplikací, kdy se uživateli zobrazí malé okno s hodnocením nebo vyjádřením nějaké nespokojenosti, se SatisMeter chlubí tím, že až 35 % těchto uživatelů nebo zákazníků zareaguje a zanechá zpětnou vazbu. Tento feedback má navíc mnohem větší důležitost, protože může být relevantní přímo k tomu, kde se uživatel nachází.
Jednoduchý widget SatisMeter se chlubí vysokým zájmem uživatelů
Podle vyjádření se u konkurence, která používá většinou hlavně emailové dotazníky, pohybuje response rate pouze kolem 8 až 10 %.
Integrace s dalšími zákaznickými systémy
SatisMeter funguje nejen jako jednoduchý HTML kód, který si stačí vložit do dané webové stránky nebo aplikace, ale také jako integrovaná součást stávajících zákaznických systémů – například Segment.com nebo třeba i Slacku.
Díky propojení je možné data posílat na jedno místo dané společnosti, což zjednodušuje analytiku dat a zpracování případných ticketů. SatisMeter má i vlastní analytiku, kde je možné sbíraná data vidět a porovnat třeba i v průběhu času. Tímto způsobem lze pozorovat například spokojenost uživatelů a zákazníků po uvedení nových produktů a služeb nebo vstupu konkurenta na trh.
Ohlasy a hodnocení můžete svázat se současnou zákaznickou databázi a následně z toho vypracovat i upravené akce pro konkrétního zákazníka – poskytnout slevu nebo poprosit o sdílení na sociálních sítích a podobně, pokud šlo o pozitivní ohlas.
SatisMeter už používá i Udacity
V současnosti už SatisMeter používá 65 firem, mezi kterými jsou i značky jako Buzzsumo, When I Work nebo Udacity a další. Pokud jde o metriku skutečného zobrazení, od doby vzniku bylo okno SatisMeter v různých podobách zobrazeno více než 1,5milionkrát.
Úprava designu je poměrně propracovaná – ať už z pohledu barev, jazyků nebo formy tak, aby aplikace seděla co nejlépe do stávajícího webu nebo aplikace dané firmy. „Doporučujeme získávat zpětnou vazbu od stejného zákazníka přibližně jednou za tři měsíce“ uvádí Ondřej Sedláček, který vychází z osvědčených postupů a nasbíraných dat.
Ukázka widgetu SatisMeter pro mobilní aplikace
Jak totiž ukázaly i průzkumy, udržení stávajícího klienta je několikanásobně levnější, než získání nového, takže je vhodné pravidelně sledovat spokojenost stávajících uživatelů. A pokud se objeví změna k horšímu, je třeba to okamžitě řešit. To už je ale o efektivní a kvalitní zákaznické podpoře dané firmy a také produktovém týmu, který případně zapracuje změny.
Chytřejší analytika je budoucnost
SatisMeter se v současnosti snaží pracovat na pokrytí co nejvíce komunikačních kanálů, kde může sbírat data a poskytnout tak širší pohled. Nové kanály také umožní rozšířit trh, na kterém může SatisMeter působit.
Ukázka dashboardu SatisMeteru
Současný byznys model je postavený na předplatném a počtu doručené zpětné vazby, takže zákazník platí za skutečně využitelná data a nikoli za prázdný čas.
Ve fázi seed investice
V současnosti tvoří SatisMeter čtyři lidé včetně několika externích vývojářů. „Nabrali jsme také člověka se specializací na obsahový marketing, který je v naší oblasti poměrně důležitý.“
„Cílíme hlavně na celosvětový trh i přes to, že konkurence v této oblasti je poměrně velká. My ale zvládáme vše v jednom – integraci, NPS (Net Promoter Score) a následnou analytiku.“ upřesnil Ondřej Sedláček ze SatisMeteru.
Ondřej Sedláček při prezentaci SatisMeteru na finálním večeru StartupYardu
Pro tento rozvoj by měla pomoci seed investice, kterou by SatisMeter měl dle očekávání oficiálně oznámit koncem prázdnin. „V některých oblastech už se blížíme k break-even, takže si s rozvojem měříme.“