Amazon koupil obří americký řetězec s organickými potravinami za 14 miliard dolarů

  • Amazon značně rozšířil pole působnosti o nový sektor – řetězec organických potravin Whole Foods
  • Za akvizici zaplatil 13,7 miliardy dolarů
  • Jedná se o nejdražší nákup Amazonu v historii

Amazon se rozhodl posílit v oblasti retailu a za 13,7 miliardy dolarů (o 27 % více, než byla hodnota na oficiální burze) koupil americký řetězec Whole Foods, který se specializuje na organické potraviny. Jedná se o nejhodnotnější akvizici, kterou Amazon v historii společnosti udělal. K dokončení transakce je ale nutné schválení od regulátorů a pokud vše půjde podle plánů, mělo by převzetí být dokončeno během druhé poloviny tohoto roku.

Amazon je dnes jednou z největších technologických společností, která zasahuje do tolika významných segmentů a vertikál, že si o tom mohou ostatní firmy nechat jen zdát. Jeff Bezos zkrátka vytvořil obrovskou platformu, která vyrostla na nákupu a prodeji zboží, ale postupně začala všechny spojené části řešit po svém. A tentokrát se ve velkém pouští do zdravých potravin, které zažívají rozmach.

Začalo to s AmazonFresh

Na Amazon.com se dá koupit takřka jakékoli zboží, na které si vzpomenete. Díky tomu si Amazon pojistil přízeň zákazníků i pravidelným poplatkem, který zaručuje rychlou dopravu zdarma a spoustu dalších výhod (neomezenou hudbu, videa a další).

Klepněte pro větší obrázek

Už v roce 2007 ale začal Amazon pomalu s testováním nové služby – AmazonFresh, která se zaměřuje na rozvoj čerstvých potravin. Zkrátka to, co dnes běžně používáme – Rohlik.cz,, Kosik.cz, iTesco, Kolonial.cz a další i v našich končinách, už měl Amazon v testování před deseti lety.

Klepněte pro větší obrázek

Jedná se především o logistiku „poslední míle“, protože se dováží potraviny z blízkého lokálního skladu. AmazonFresh se postupně rozšiřovalo do dalších měst USA – v roce 2009 to byl Seattle, v roce 2014 Los Angeles a San Francisko, následované New York City v roce 2014 a od minulého a letošního roku už je dokonce i v Londýně nebo v Tokiu a Berlíně.

Amazon má ale zdá se s potravinami mnohem větší plány.

Největší akvizice v historii Amazonu

Amazon obvykle kupuje pouze menší startupy a doposud nejvíce dal za Zappos nebo Twitch.tv, za které zaplatil přibližně miliardu dolarů. Tentokrát se však odvážil k mnohem významnější akvizici, která je největší v dosavadní historii Amazonu – nákup Whole Foods za 13,7 miliardy dolarů.

Klepněte pro větší obrázek

Whole Foods je americký řetězec obchodů, který byl založen už v roce 1980 a zabývá se pouze prodejem organických potravin. To znamená, že všechny potraviny jsou kupované pouze od dodavatelů, kteří jsou schopní prokázat „přírodní“ pěstování s minimálním zásahem různých chemického a dalšího zpracování. Whole Foods používá i systém hodnocení přes třetí stranu a snaží se být co nejvíc transparentní.

Jedním ze zajímavých snah kromě ekologické odpovědnosti (žádné plasty, BYOB – Bring Your Own Bag a další) je i darování 5 % roční zisku různým charitám.

Amazon tak tímto krokem získá jednoho z nejvýznamnějších retailových hráčů v segmentu zdravých potravin, které zažívají obrovský rozmach nejen v USA, ale i po celém světě.

Je jasné, že se Amazon zaměří právě na efektivní kombinaci rychlého rozvozu organických potravin ze supermarketů Whole Foods, kterých je v USA a dalších zemích celkem 431. Akvizicí totiž zároveň získal přes 91 tisíc nových zaměstnanců v těchto obchodech, což značně usnadní a hlavně urychlí vznik nového systému.

Ovládne Jeff Bezos svět?

Když se zjednodušeně podíváme na to, co vše Amazon dělá, vypadá to, že za chvilku bude v takové situaci, že člověk takřka nebude potřebovat pro jeho život žádnou jinou společnost, než Amazon.

Nákup a doručení – platforma Amazon, Logistika Amazon. Zábava – Amazon Video, Amazon Music, Twitch.tv. Umělá inteligence v různých zařízeních – Alexa. Výpočetní platforma – Amazon Cloud (AWS). Podle neoficiálních informací se Amazon dokonce chystá i do oblasti lékáren.

Jeff Bezos je navíc aktivní ve vlastním vesmírném projektu Blue Origin, který podobně jako SpaceX od Elona Muska má cíl snížit cenu za dopravu na oběžnou dráhu Země a tím zrychlit a znovu nastartovat vesmírné projekty.

Oproti jiným technologickým společnostem je tak vidět ten obrovský rozdíl v šířce záběru, se kterou může Amazon dále hrát a nakonec vyhrát budoucí souboje o současné i budoucí trhy, které třeba ještě ani nevznikly.

Diskuze (8) Další článek: „Moudrost davu“ se rodí z rovných vztahů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,