Co je vlastně zač český Vodafone

U českého T-Mobilu a Telefóniky lze poměrně jednoduše číst, co jsou oba mobilní operátoři zač a kam kráčí v nové datové době. První jmenovaný po sloučení s T-Systems a koupi GTS bude chtít hrát důležitou roli v IT službách, datových centrech, B2B a cloudu. Kellnerův podnik má zase silnou pozici v pevných přípojkách a se službami jako O2 TV se snaží profilovat i jako OTT hráč. Jaká je ale role Vodafonu?

U červeného a nejmenšího ze zdejších operátorů navenek v podstatě není možné pozorovat podobně zásadní změny, jaké prosazují jeho konkurenti. Z trhu naopak často zaznívá, že „Vodafone je rád, že je rád“. T-Mobile a Telefónica navíc chtějí sdílet své sítě a Vodafone mezi sebe nemají ambice pouštět.

„V současné době jsme v roli vyzyvatele,“ říká šéf zdejšího Vodafonu Balesh Sharma. „Na co se soustředíme a chceme soustředit? To je jednoduché, chceme mít výbornou síť pro rychlá data a velmi spokojené zákazníky. Skutečně nám jde o dobrou zkušenost zákazníků.“

Vodafone a jeho budoucnost v datech

Vodafone podle relativně čerstvého šéfa lokální pobočky minimálně v dohledné době nemá ambice začít provozovat vlastní OTT aplikace a další doprovodné služby. Naopak se chce stále soustředit na to, co byl vždy jeho byznys, tedy provozování mobilní sítě. „Jsme telekomunikační operátor a tím také zůstaneme,“ tvrdí Sharma a mluví o soustředění se na to, aby uživatelé mohli hladce využívat mobilní data.

Klepněte pro větší obrázek
Plánované datové pokrytí Vodafonu do konce letošního roku. Zdroj: Vodafone

Vodafone nebyl výjimkou a také on samozřejmě nijak netoužil po jasně striktních pravidlech síťové neutrality, aktuálně ale mluví o otevřenosti své sítě. „Jsme otevření všem bez výjimky,“ vzkazuje Sharma. Argumenty proti internetovým firmám typu Google, Facebook a podobně jsou ale jasné: zdarma využívají naše sítě a nedělí se o zisk.

Data jsou nicméně podle všeho budoucností Vodafonu, což mimo jiné potvrzuje aktuální reklamní kampaní na takzvaný turbo internet. To, zda společnost ze své pozice „vyzyvatele“ zkusí přijít s opravdovou datovou revolucí, která by například za solidní peníz nabídla neomezený rychlý mobilní internet, však úplně jasné není. Ve hře jsou pořád velké náklady.

 
V současné době jsme v roli vyzyvatele, tvrdí Vodafone.
 

Vodafone se aktuálně profiluje jako operátor s nejlepším pokrytím rychlým internetem na území republiky. Firma koncem loňského roku slíbila, že ještě letos tímto signálem pokryje 93 procent populace (80 procent území). Aktuální mapu je možné sledovat na webové stránce.

Podle indického manažera Baleshe Sharmy je stále možné na datových službách generovat zajímavé marže. Ostatní operátoři z toho zase tak nadšení nejsou, i proto se stále více zaměřují na ony přidružené cloudové a IT služby. Ani tady ale Vodafone nechce příliš uhýbat ze svého hlavního zaměření. „IT služby pro firmy máme, ale poskytujeme je především s partnery, kteří je umí,“ nastiňují zástupci Vodafonu strategii.

Diskuze (38) Další článek: Google chystá Android TV. Chromecast na steroidech

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,