EU: Američané vysávají naše data, je třeba zasáhnout

V Bruselu se aktivně pracuje na pravidlech pro jednotný digitální trh. V Evropě tak působí mnoho lobbistů amerických technologických firem, kterým jde o hodně.

V Bruselu a dalších evropských zemích se to v posledních měsících hemží lobbisty velkých amerických internetových firem. Těm teď jde na starém kontinentu o hodně. Evropští legislativci chystají nová pravidla pro fungování jednotného evropského digitálního trhu a mezi špičkami evropské politiky se řeší, jak co nejvíce omezit vliv Googlu, Facebooku, Applu a dalších obrů.

Do Evropy tento týden dorazil také výkonný ředitel Applu Tim Cook. V Německu se setkal s Angelou Merkel, se kterou mimo jiné diskutoval o síťové neutralitě, ochraně dat a kybernetické bezpečnosti. Evropu také velice aktivně obráží hlavní lobbista a dřívější šéf Googlu Eric Schmidt a s vysokými představiteli byznysu a politiky se na tradičním mobilním kongresu v Barceloně má setkat také Mark Zuckerberg. Rozpočty amerických firem na lobbing v Evropě za poslední více než rok výrazně narostly.

Nová vláda Evropské unie není Googlu a spol. příliš nakloněná. Výrazně proti vystupuje zejména eurokomisař pro digitální ekonomiku Günther Oettinger. Jak už jsme dříve psali, Oettinger by rád omezil vliv amerických firem, kterým mimo jiné nemůže odpustit, že sesadily z vlivných pozic firmy jako Nokia.

Američané vysávají naše data

Oettinger tento týden v Bruselu kritizoval prakticky práce s osobními daty uživatelů. „Američané jsou ve vedení, mají data, obchodní modely a rovněž sílu,“ uvedl. „Google a Facebook přijdou do členských zemí, kde je ochrana dat nejméně rozvinutá, vezmou si s sebou elektronický vysavač, a pak vše vezmou do Kalifornie a prodají za peníze.“

Klepněte pro větší obrázek
Američané mají elektronický vysavač. Eurokomisař Oettinger.

Americké technologické společnosti podle německého eurokomisaře využívají skulin v evropské legislativě k získávání a prodeji uživatelských dat. Oettinger tak prosazuje myšlenku, že projednávaná pravidla pro jednotný evropský digitální trh musí zásadně redefinovat oblasti protekce dat a duševních práv. Němec navrhuje také to, aby na Google a jemu podobné firmy byly uvaleny speciální daně.

Představitelé EU už nějakou dobu balíček pro jednotný elektronický trh chystají. První verze by se na veřejnost měla dostat v průběhu května. Americké firmy obecně jednotný evropský trh vítají, nejen pro ně je totiž těžké vstupovat na 28 rozličných trhů. (I proto třeba Netflixu tak dlouho trvá vstup do Česka.) Zároveň ale vystupují proti zásadnímu omezování.

EU se obecně snaží vytvořit nový „manuál“ a sadu pravidel pro to, jak by celoevropský digitální trh měl fungovat. Dotkne se to zejména obrovského množství odvětví a subjektů. Kromě ochrany dat a duševního vlastnictví se řeší také e-commerce, daně, zakládání startupů, propojený e-government a další oblasti.

Nový evropský standard

Někteří evropští politici věří, že se pro internetové a webové služby podaří vytvořit jakýsi „standard“, který by celý kontinent v této oblasti nakopnul dopředu. Nyní se často začíná mluvit o paralele k mobilnímu GSM. Za ním stála rovněž Evropa a v podstatě světu dala standard mobilní komunikace. I díky GSM byla Evropa jednu dobu skutečnou mobilní velmocí.

 

Evropská unie chce vytvořit nová jednotná pravidla pro digitální trh a vytvořit určitý standard, podobně jako u GSM.

 

Důležitou oblastí každopádně budou také daně. Příkladem může být Česká republika. Zdejší Google za rok 2013 hlásí tržby ve výši 199 milionů korun. Ve skutečnosti ale Google v Česku vydělá řádově nižší miliardy. Oněch 199 milionů jsou přímé prodeje, zbytek se pak fakturuje v Irsku.

Evropa s novými vedoucími politiky každopádně projevuje protekcionistické tendence a namísto spolupráce se spíše snaží významné firmy trestat.

Na celou záležitost se ale samozřejmě lze dívat také jinou optikou. To, že zahraniční internetové firmy nemohou tak jednoduše vstoupit do 28 evropských zemí, dává prostor pro domácí alternativy. Pokud by například Groupon v začátcích udělal kobercový nálet do EU, možná by nikdy nevznikl Slevomat a na technickou podporu by se zákazník nedovolal českým zaměstnancům, ale někam kdo ví kam. Podobných příkladů je více.

Obecně ale protekcionismus není dobrou cestou. Evropa by se měla snažit o to, aby technologické trendy udávala sama a podobně jako je dnes vyváží Apple, Google a Facebook je vyvážela ona sama. Více o tom v našem dřívějším komentáři.

Diskuze (33) Další článek: Microsoft natočil nové video s vizí blízké budoucnosti. Vypadá skvělě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,