Hollywoodská studia chtějí nabízet filmy na internetu už pár týdnů po premiéře. Ale velmi draze

Tržby z prodeje filmů na nosičích vytrvale klesají a filmový průmysl táhnou především tržby z kin a následného prodeje licenčních práv. Jenže lidé chtějí filmové novinky vidět co nejdřív i u sebe doma, a tak se pirátství nadále rozmáhá. Největší studia z Hollywoodu už jakoby se konečně probouzela, chtějí nabídnout přehrávání nových filmů pár týdnů po premiéře.

Aktuálně se film dostane do online půjčoven či na stříbrné kotoučky nejdříve za 90 dní po premiéře v kinech, výjimečně už za 70. Společnou snahou většiny filmových studií je tuto dobu zkrátit, upozornil na základě svých zdrojů magazín Variety. Jenže to má i druhou stránku, všichni zainteresovaní na tom chtějí vydělat.

Nezáleží jen na studiích, které zajišťují výrobu filmu, ale i dílčích producentech a všem zapojeným v procesu distribuce. Všichni musí najít shodu v tom, jak situaci řešit. Ne všechny diváky dostanou do kin, ale jsou přesto zvědaví na filmové novinky. Chtějí si je ale pustit na svých televizorech, tabletech či telefonech.

Zásadní otázkou je - kdy a za kolik film nabídnout? Pokud budou filmové novinky v domácnostech dostupné příliš brzy a levně, oslabí to tržby z kin. Když brzy a draze, bude to jen minoritní kanál bez většího efektu. Pozdě a draze nedává smysl a později s nižší cenou, to už funguje teď. Byť z pohledu českého diváka jsou filmy například na Google Play stále velmi drahé, pro Američany je to již celkem dostupná záležitost. Jenže až několik měsíců po premiéře...

Padají první návrhy, například Warner Bros by filmy zpřístupnil už 17 dní po premiéře v kinech, ale za dočasný pronájem (možnost zhlédnutí) by si rád účtoval 50 dolarů (cca 1 250 Kč). Chce tím kompenzovat to, že na film se takto může najednou podívat celá rodina, parta přátel a zkrátka více lidí najednou.

Fox a Universal si myslí, že je 50 dolarů už příliš vysoká částka. Ti vidí jako optimum 30 dolarů (750 Kč), ale film by uvolnily o něco později, 30 až 45 dní po premiéře. Universal je prý ve vyjednávání nejagresivnější a rád by i při 30dolarové ceně přiměl producenty k uvolnění pro online pronájem již za 20 dní.

Pro zkrácení času mezi premiérou a uvolněním do další distribuce jsou i Lionsgate, Paramount či Sony, proti je kupodivu Disney. Jenže jednání jsou to komplikovaná, protože je do nich zapojeno mnoho stran, včetně například provozovatelů kinosálů. Každý chce vydělat a nikdo nechce přijít o zisk.

Jenže čím déle se budou handrkovat o cenu, tím více je bude válcovat Amazon či Netflix, kteří už rozjeli vlastní produkci a divákům dávají to, co chtějí: novou tvorbu hned, maximálně pohodlně, v plné kvalitě (včetně 4K či HDR), bez zbytečných restrikcí a za rozumnou cenu.

Diskuze (44) Další článek: Velká Británie se přidala k USA, také zakázala notebooky v některých letadlech

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,