Intel investuje do startupu AdHawk. Dokáže sledovat pohyb očí bez kamer

  • Intel investoval 4,6 milionu dolarů do startupu AdHawk
  • AdHawk vyvíjí unikátní technologii pro sledování pohybu očí bez nutnosti použít kamery
  • Technologie najde uplatnění v systémech pro virtuální i rozšířenou realitu

Intel oznámil poměrně malou investici do nadějného startupu AdHawk, která se mu může ale značně vrátit. AdHawk se totiž zabývá vývojem a výrobou unikátní patentované technologie pro snímání pohybu a polohy očí, přičemž oproti konkurenčním řešením nepoužívá drahé kamery s vysokou spotřebou. Technologie by tak mohla určovat budoucnost v této oblasti, která je důležitá pro nasazení v systémech brýlí pro virtuální a rozšířenou realitu.

Mezi firmami, které se zabývají snímáním pohybu očí je v poslední době obrovská konkurence a došlo i k řadě akvizic. Samostatně sice stále ještě pracují společnosti jako Qivari, Fove nebo Tobii, které je hodně vidět třeba u koncových zařízení jako jsou notebooky či monitory, ale startupy z této oblasti koupil Facebook (Eye Tribe), Google (Eyefluence) i Apple (SMI).

Je jasné, že se jedná o kritickou technologii pro další generaci rozšířené a virtuální reality a pro lepší uživatelský zážitek bude integrována přímo do zařízení.

Jde to i bez kamer

Standardní technologie pro snímání pohybu očí funguje na principu toho, že se skrze poměrně výkonné LED osvětlují oči a snímají stovky snímků očí, které se pak následně analyzují. Měří se tak pozice neboli to, kam se zrovna koukáte. Toto řešení má dva zásadní problémy – LED i kamery mají vysokou spotřebu, přičemž zpoždění kamerového systému i cena je poměrně vysoká.

AdHawk využívá pro snímání očí takzvané MEMS (MicroElectroMechanical Systems), které mají řadu předností oproti všem konkurenčním řešením.

MEMS dokáží snímat pozici 3 000× za sekundu a predikovat pohyb očí až o 50 milisekund, což přináší výhodu v tom, že nedochází k žádnému zpoždění reakcí jako u klasických kamerových systémů. MEMS jsou naprosto miniaturní a využívají úspornou fotodiodu, která osvětluje oko. Patentovaný systém běží na jednoduchém CMOS čipu, rovněž s nízkou spotřebou a jednom dodatečném čipu, který se stará o zpracování dat. Vše je řešené jednoduchým sériovým protokolem.

Pro představu, co je v tomto případě nízká spotřeba, AdHawk uvádí, že systém dokáže fungovat celý den pouze na knoflíkové baterii. Jedná se tak o perfektní řešení pro mobilní využití, kde je spotřeba velmi důležitým parametrem.

Bez snímání očí to nepůjde

AdHawk se pochlubil tím, že už vyrábí prototypy v rámci testovacích waferů, přičemž se počítá s tím, že by se cena za jeden MEMS (jedno oko) měla dostat na hranici kolem 10 dolarů.

Intel do AdHawku investoval 4,6 milionu dolarů (série A), takže stále poměrně málo, ale startup už se začíná rozjíždět v produkčním směru a nabízí i vývojářské kity pro výrobce brýlí pro rozšířenou a virtuální realitu.

Jak dnes funguje ovládání počítače očima prostřednictvím technologie Tobii:

Nasazení těchto systémů je velmi důležité pro budoucnost obou řešení – jak AR, tak i VR. V rámci systémů virtuální reality může nabídnout takzvaný „Foveated Rendering“ neboli možnost na displeji s vysokým rozlišením (třeba 8K a více) zobrazovat v plném rozlišení jen velmi malou oblast, na kterou máte právě zaostřeno. Všude okolo se pak bude renderovat v nižším rozlišením, což nijak nebudete vnímat a hardware to tak zvládne zpracovat v potřebných více než 90 snímcích za sekundu.

Sledování očí ve VR také zjednoduší ovládání a interakci, protože už nebude nutné se tolik ručně natáčet, minimálně z pohledu virtuální osoby. Ve virtuální sociální interakci tak ostatní přesně uvidí dle vaší postavy, kam se koukáte a nebudete podivně zaměření ve virtuálním prostoru.

V případě rozšířené reality rovněž dochází k důležitém uplatnění, kdy systém bude přesně vědět, na co se koukáte a třeba se na daný objekt zaměří pro získání pokročilejších informací. Je zkrátka zbytečné a v počátcích bude jistě hardwarově nemožné zpracovat celý viditelný reálný obraz a podobně jako u VR tak bude nutné specifikovat užší oblast, na kterou se vše zaměří. Zde je navíc kritickou částí ovládání rozhraní pomocí očí, protože oproti systémům pro virtuální realitu asi těžko budeme mít v ruce nějaké ovladače.

Diskuze (5) Další článek: Apple Pay se rozšiřuje po Evropě včetně té střední. V Česku však bude chybět i nadále

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,