Největší elektronáklaďák na světě má hmotnost 45 tun a je vybaven 700kWh baterií

Běžné elektromobily od Tesly mají v rámci nejvyššího modelu 100kWh baterii a hmotnost přes dvě tuny. Připravovaný nový sporťák Roadster od Tesly bude mít dokonce 200kWh baterii. Tesla Semi bude mít sice baterie s kapacitou téměř 1 000 kWh, ale na trhu bude nejspíše dříve jiný typ elektronáklaďáku – obří Komatsu 605-7.

Elektrický náklaďák Komatsu 605-7 (v angličtině se tento typ označuje jako „dumper truck“) je přepracovanou formou klasické verze se spalovacím motorem, který během standardního pracovního vytížení v dolech spotřeboval kolem 50 tisíc až 100 tisíc litrů nafty ročně. To bohužel znamená i vypuštění neuvěřitelných 131 až 262 tun oxidu uhličitého.

Nová elektrická verze obsahuje obří 700kWh baterii s hmotností 4,5 tuny, která přináší obrovskou úsporu nákladů na provoz. Vzhledem k tomu, že v jednom ze zmíněných případů v dolech jede náklaďák prázdný (45 tun) do kopce a poté s nákladem 65 tun z kopce, může velmi efektivně znovu nabíjet baterie při automatickém brždění elektromotorem. Oproti spalovacímu motoru je rovněž výrazně tišší.

Dle předpokladů inženýrů by měly v běžném kamenolomu tyto náklaďáky při cestě dolu rekuperovat až 40 kWh energie, což by při 20 jízdách denně znamenalo asi 800 kWh energie zdarma. Samotný elektromotor má výkon 590 kW (800 koní) a točivý moment 9 500 Nm.

Zatím se jedná o jediný prototyp, který z původní verze upravily společnosti Lithium Storage GmbH a Kuhn Schweiz AG a jeho testování probíhá ve Švýcarsku. Pokud se projekt dotáhne úspěšně do konce, je v plánu úprava dalších osmi kusů a posléze by měl distributor Kuhn Schweiz AG dodávat elektrické konverzní kity pro naftové verze ve standardní nabídce.

Detail klasického modelu si můžete prohlédnout na níže uvedeném videu (bohužel v němčině):

Diskuze (20) Další článek: Neuronová síť Nvidie ukázala, že už brzy nebudeme moci věřit fotografii

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,