The Boring Company: Elon Musk chce s tunely začít už na Zemi, připravuje si technologii na Mars

  • Nový projekt Elona Muska je zaměření na ražbu a stavbu tunelů
  • Cílem je vytvořit velkou a levnou vícevrstvou síť tunelů pro auta
  • První ražba tunelů začne pod hlavním sídlem SpaceX, technologie totiž budou důležité i pro kolonizaci Marsu

Nový projekt Elona Muska – The Boring Company je zaměřen na budování levných a efektivních tunelů pro automobily, které bude možné přepravovat v podzemí rychlostí v oblasti 200 Km/h a více. Systém počítá s vícevrstvou 3D architekturou a tunely jak přímo pod městy, tak i mezi městy. Pro realizaci plánu Elon Musk použije stejnou taktiku jako u SpaceX nebo Gigafactory – snížení ceny, v tomto případě za ražbu jednoho kilometru tunelu.

Když Elon Musk vidí v něčem opravdu důležitou budoucnost, nezůstane jen u slov. Na konci minulého roku se zmínil, že už ho nebaví zácpy v Los Angeles (dříve to byly dálnice a popojíždění, řešení – funkční autopilot v elektromobilech Tesla). Na začátku nového roku už oficiálně rozjel nový, tak trochu interní „vedlejší“ projekt, na který podle jeho slov dává přibližně 2 až 3 % svého času – The Boring Company.

Přípravy už jsou poměrně daleko, před SpaceX je připraven ražební stroj, k dispozici je názorné video a také bližší podrobnosti přímo od Elona Muska.

Levné a malé tunely

Elon Musk způsobil revoluci v oblasti létání do vesmíru či výroby baterií díky základní myšlence – snížit náklady a tím dosáhnout mnohem efektivnějšího létání a snížení ceny elektromobilů, respektive baterií. V případě SpaceX to zajistily rakety, které se vrátí zpátky na Zemi a mohou být opět naplněny palivem, takže se zbytečně nenechá shořet 30 milionů dolarů.

U baterií, které jsou nejdražší částí elektromobilů, je to pak škálování výroby a umístění vše materiálů k výrobě baterie co nejblíže, ideálně pod jednu střechu. Díky tomu vznikla Gigafactory 1 (další se chystají), která výrazně snižuje cenu za kapacitu. Podobné to je u SolarCity, kde se Musk zaměřil na snížení nejen ceny panelů, ale hlavně instalace, čím lze snížit celkovou cenu za pořízení solárního napájení na střeše.

V případě ražení tunelů je cena v současnosti extrémně vysoká – například v Los Angeles stojí čtyřkilometrový prodlužovací tunel pro metro dvě miliardy dolarů. Jeden kilometr tunelu tak vyjde na přibližně půl miliardy dolarů. Elon Musk chce tuto cenu snížit alespoň desetkrát. A jak toho chce dosáhnout? Několika způsoby.

Základem jsou menší tunely, které budou mít místo průměru kolem osmi metrů (záchranný pruh pro dopravní nehody, velká ventilace a podobně) pouze kolem 3,5 metru, což je dostatečné pro vozidla, která nebudou řídit lidé a nehrozí tak klasické nehody. Další zlepšení lze dosáhnout u samotných ražebních a stavících strojů, kde lze dle Muska několikanásobně zvýšit rychlost i celkovou efektivitu.

Superrychlý přesun i s Hyperloopem

Základní architektura představených malých tunelů počítá s tím, že se v nich nebude jezdit jako na silnici. Na povrchu silnice budou k dispozici výtahy ne větší než dvě parkovací místa, do který stačí zajet a systém sjede s automobilem do daného tunelu. Vzhledem k tomu, že Musk počítá s vícevrstvým systém tunelům, může se jednat o různé „patro“.

Automobil je přitom stále na původní plošině, na které je i elektromagneticky tažen skrze celý tunel. Díky tomu nedochází k vybíjení baterií, ani tvorbě výfukových plynů (motor je vypnutý, není nutná tak náročná ventilace) a auta mohou být přesouvána obrovskou rychlostí. Dle slov je nyní v plánu rychlost kolem 200 km/h, ale do budoucna může být mnohem vyšší.

Díky tomuto konceptu také Musk potvrdil, že tyto tunely jsou ideální i pro stavbu Hyperloopů, což jsou speciální rychlé tunely sloužící pro přepravu lidí v kapsli s rychlostí 1 200 km/h. Jedná se o konkurenci letadlům při přepravě mezi městy. Tunely by vyřešily problém, pokud jsou pozemky pro stavbu Hyperloopu na povrchu nepoužitelné a nedostupné.

Jak je tedy vidět, s nižší cenou tvorby samotného tunelu lze vyřešit několik much jednou ranou – rychlejší doprava vozidel, která ulehčí dopravě na povrchu, možnost integrovat Hyperloop a vytvářet tunely i mezi městy.

Létající auta? Ani omylem

Představa tunelů je dle Muska ideální, protože je provoz odrušený od běžného dění na povrchu, který tak může být tišší, čistší a pochopitelně i zelenější a bezpečnější.

Elon Musk rozhodně není zastáncem létajících automobilů ve městech, jak si to představují někteří tvůrci vědeckofantastických příběhů. Dle jeho slov by lidé asi nebyli rádi, kdyby jim nad hlavami létaly obří a hlučné stroje, obzvlášť ve větším množství. Navíc je to i značně znepokojivé, pokud by došlo k případnému pádu – škody na majetku i životech by mohly být obrovské.

V případě zmíněných tunelů, které budou hluboko pod povrchem, nebude slyšet a cítit nic a dokonce ani nebude možné zaznamenat žádné vibrace, alespoň bez nějakého speciálního velmi citlivého přístroje.

Příprava na Mars

The Boring Company není jen otázkou Země, ale efektivní technologie pro ražbu a stavbu tunelů je extrémně důležitá i při kolonizaci jiných planet. Elon Musk má spadeno na Mars, kde bude muset podobné tunely rovněž vytvářet, alespoň pokud chce postupně vytvořit velkou kolonii a do budoucna osídlit Mars coby druhou planetu, na které budou lidé normálně žít.

Vývoj, testování a zlepšování této technologie ještě na Zemi, je tak ideální plán. Zároveň přitom jde o byznys, který by se měl zaplatit, takže nepůjde jen o technologii, která by byla omezená jen pro Teslu nebo Mars.

Diskuze (21) Další článek: Nový Computer: Travel hacking, jak ochránit Facebook a hromada testů

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,